Настільні ігри — величезний ринок (понад $13 млрд. у 2019 році), обсяг якого щороку зростає. Попри суцільну діджиталізацію (а можливо саме через неї) все більше і більше людей обирають саме цей вид інтелектуального відпочинку.   

Міфологія ж, очевидно, може дати невичерпне джерело сюжетів і героїв для ігрових сценаріїв. Тож, ми вирішили проаналізувати: як різні міфології світу сьогодні представлені в настільних іграх. В процесі, ми переглянули десятки ігор і вирішили поділитися з вами тими, які, на наш погляд, варті уваги:

МІФИ ДАВНЬОЇ ГРЕЦІЇ

Жодної інтриги: давньогрецька міфологія протягом багатьох століть є впевненим світовим лідером за впізнаваністю історій і героїв. Тому цілком логічно, що й ігор за її сюжетами найбільше. «Санторіні» (Santorini), «Дельфійський оракул» (Oracle of Delfi), «Міфічні битви: пантеон» (Mythic Battles: Pantheon), «Елізіум» (Elysium), «Акротирі» (Akrotiri), «Коринф» (Corinth), «Геленіка: історія Греції» (Hellenica: Story of Greece) і «Перикл: пелопоннеські війни» (Pericles: the Peloponnesian Wars) — перелік можна продовжувати й продовжувати. Але до Олімпу визнання найближче дісталися «Кіклади» і «Володарі Еллади».

«Кіклади» (Cyclades) —гра-стратегія французьких гейм-дизайнерів, що з’явилася у 2009 році і швидко почала завойовувати різні міжнародні нагороди. Це яскрава, дуже якісно зроблена гра з фігурками-мініатюрами, дія якої розгортається у золоті, проте криваві часи Давньої Греції. Завдання гравців: побудувати метрополію. Для цього потрібно зводити храми і фортеці, збирати війська і захоплювати острови, завойовувати прихильність Богів і просити допомоги у давніх міфічних істот.

Кіклади

«Володарі Еллади» (Lords of Hellas) — теж стратегія, яка поєднує давньогрецьку міфологію і наукову фантастику. Дія розгортається у Темні віки — 1100 р. до н.е., де всесильні боги з Олімпу не лише опікуються героями, але й посилають їм хай-тек дива на зразок техногідри. Гравці керують роботизованими арміями, захоплюють храми і полюють на чудовиськ-кіборгів.  Кожен гравець також отримує давньогрецького героя, якого потрібно прокачувати і розвивати.

«Володарі Еллади»

СКАНДИНАВСЬКА МІФОЛОГІЯ

«Вальгалла» (Valhalla) — ще одна стратегія, створена у 2018 році  польським геймдизайнером Л.Возняком.  Кожен гравець виступає в ролі ярла, який збирає і веде у бій хоробрих вікінгів. Воїни, які загинуть у бою, потраплять у Вальгаллу, але це ще потрібно заслужити, змагаючись з іншими гравцями за жетони щитів. У грі є колективний та індивідуальний режими, де можна боротися з чудиськами зі скандинавських переказів. Також у «Вальгалли» чимало окремих доповнень із різноманітними персонажами: валькіріями, двергами тощо.

«Вальгалла»

«Кров і лють» (Blood Rage) — у цій грі також потрібно заслужити перепустку до Вальгалли. Кожен гравець — лідер одного з чотирьох кланів вікінгів, яким, за легендою, судилося зійтися у битві перед кінцем світу. Битва відбудеться на материку, утвореному з 4 світів. Мета гри: накопичити якнайбільше слави до того, як полум’я Рагнарока  знищить цей світ. Здобути цю славу можна у бою, через грабунок, виконавши волю богів або навіть загинувши. Є також варіант — покликати під свої стяги міфологічних чудовиськ. Допомоги можна чекати і від богів. Проте і забаганки цих богів теж доведеться виконувати.

«Кров і лють»

ТІНІ ЗАБУТИХ КЕЛЬТІВ

«Спаплюжений Грааль. Падіння Авалона» (Tainted Grail: the Fall of Avalon) — в основі цієї гри — легенди про Короля Артура, а також кельтська і скандинавська міфології. Гравцям потрібно пройти від рідного села до далеких країв, розгадуючи таємниці та шукаючи порятунку. При цьому вони самі визначають хід гри, приймаючи ті чи інші рішення. Гра особлива ще й тим, що у комплекті до неї йде книга на понад 200 сторінок з різними художніми лініями. Залежно від вибору гравця, змінюється і сюжет, тож кожна нова гра відрізняється від попередньої. Також окремо продається доповнення «Спаплюжений Грааль. Чудовиська Авалона» з 20 фігурками чудовиськ кельтської міфології.

«Спаплюжений Грааль. Падіння Авалона»

 «Ініш» (Inis) — теж пропонує помандрувати світом кельтських міфів і заодно з’ясувати, хто стане Королем Острова. Гравці досліджують таємничий Острів, відкривають та вивчають його нові регіони, збирають війська, будують храми та багато іншого. Щоб перемогти у грі, потрібно за допомогою карт стати кращим у різних сферах: духовній, суспільній і військовій. Гравці самі обирають, яким шляхом іти і в чому розвиватися. Особливістю гри є чудові ілюстрації ірландського художника Джима Фіцпатрика (Jim Fitzpatrick), відомого картинами за мотивами кельтських міфів.

«Ініш»

МІФИ З ДОЛИНИ НІЛУ

«Кемет» (Kemet) — динамічна стратегія з битвами давньоєгипетських богів та їхніх послідовників. У бій вступають як звичайні воїни, так і міфічні чудовиська з надзвичайними силами.  Для перемоги потрібно набрати певну кількість балів: будувати піраміди, перемагати в боях, поклонятися богам і Сфінксу, захоплювати храми і навіть здійснювати жертвоприношення. Окремо продається доповнення «Кемет. Сет», у якому бог війни і руйнувань Сет прокидається від сну, а божества Кемета повинні об’єднатися, щоб його перемогти.

«Кемет»

ЯПОНСЬКА МІФОЛОГІЯ

«Сонце, що сходить» (Rising Sun) – масштабна стратегія, дія якої відбувається у феодальній Японії. Великі боги Камі повернулися на землю, щоб відновити Імперію. Разом із ними повернулися і чудовиська з японських легенд та міфів. Гравці очолюють божественні будинки, які ділять владу над островами. Щоб набрати максимальну кількість балів, потрібно воювати і збирати ресурси, об’єднуватися в союзи і руйнувати їх, будувати фортеці, домовлятися з найманцями і демонами,  задобрювати богів, роздавати хабарі і плести інтриги. А коли настане зима, відбудеться підрахунок балів і переможця оголосять Імператором Японії.

«Сонце, що сходить»

А як щодо української міфології?

Нам би дуже хотілося, аби ми могли робити рейтинги найкращих українських ігор за мотивами української міфології, однак наразі нам вдалося знайти лише одну таку гру — «Духи лісу». І хоча ця гра не є питомо українською (це локалізація закордонної гри Cunning Folk), персонажі в ній цілком автентичні: Хуха, Мавка, Чугайстер, Аридник і Лісовик.

«Духи лісу»

Власне, саме тому наприкінці минулого року наша команда розпочала роботу над створенням настільної гри за мотивами української міфології, і поставила за мету вийти з нею на світовий ринок. Адже наша міфологія одна з найбагатших у світі і має величезний потенціал зайняти гідне місце на столах гравців в США, Канаді, Європі та інших країнах.

Для реалізації цієї амбітної і (будемо щирі) складної задачі ми проводимо кампанію спільнокошту на платформі “Велика ідея”, а також плануємо залучити грантові кошти від Українського культурного фонду і вийти на Kickstarter — з глобальною краудфандинговою кампанією, для створення першого тиражу настільної гри та міжнародного промо.

Ви можете допомогти у популяризації української міфології та стати доброчинцем проекту за посиланням.

Ми також завжди відкриті для ідей та пропозицій співпраці.